tirsdag den 5. maj 2009

Danmarks befrielse :D


Ja, så er det jo idag at det er Danmarks befrielse - eller dvs. vi bliver ikke befriet idag - men det gjorde vi i 1945 - officielt idag - men det startede jo den 4. maj om aftenen...

Nu kan jeg selv, af gode grunde, ikke huske præcist hvad der skete - men snakkede med min morfar den anden aften - og han kan huske det hele:
- hvordan mørklægningsgardinerne blev pillet ned og brændt af på gaden
- udrensningen af de "tyskervenlige"
- hvordan frihedskæmperne blev hyldet
- hvordan folk dansede og sang i gaderne

Alt i alt en meget euforisk stemning - han sammenlignede det lidt med dengang Danmark vandt Europa mesterskabet i fodbold i 1992 - hvor alle folk også var glade - og alle pludselig havde troet på det hele vejen...

Jeg har også set de første mange hejste flag idag - primært på offentlige bygninger - og det syntes jeg er godt - for den slags dage er det, i min verden, vigtig at holde fast på - så de ikke bliver glemt for eftertiden...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar